Inför Handledning 3

Under och efter den handledning 2 fick jag väldigt många idéer samtidigt. Jag insåg att jag kunde få in anknytningar till mitt personliga liv och min etnicitet. Dock kommer detta med mycket funderingar och konflikter i hur jag ska forma det till ett approprierande verk. I mitt tidigare blogginlägg kom jag med tre sätt att appropriera Michelle Dizon's installation 'The Archive's Fold". Metoderna jag har valt att arbeta med skulle vara digitala (foto och film) men jag visste inte ifall jag ville jobba med collage, parafras eller film. Några ideér kom till mig efter andra handledningen som fick mig fundera kring etnicitet och teman som migration, intersektionalitet och kulturell assimilation. Alltså hur det är att vara "mellan" två kulturer som är helt olika och dilemman som kommer upp bland människor som är villiga eller är tvungna att immigrera. Dessa begrepp skulle vara intressanta att lyfta och för min del, att jobba med eftersom jag tidigare inte berört detta koncept. När jag kom hem efter handledningen kollade jag upp mängder med bilder som jag tog från ett fåtal resor till landet jag föddes i, Azerbaijan. Ett litet land många inte känner till som tillhörde den Sovjetiska unionen mellan 1920 och 1991.

Min morfars "Soviet Ticket"

Min pappa som ser ut på platsen vårt hus stod innan vi flyttade till Sverige
Jag, ståendes på en klippa i Qobustan
Vattenpump i vårt landställe i Mardakan
En grupp getter på väg någonstans
Min farbror som kokar te i vårt landställe i Mardakan
En utav en stor mängd gatukatter i Baku

Jag har fler bilder men dessa visade tydligast på hur det är att leva i Azerbaijan i mina ögon, både fint och ont. Ifall jag nu vill jobba med detta är problemet hur jag ska utforma det. Ska jag jobba med koncept konst eller ska jag göra det mer föreställande? Ifall jag skapar en film, hur ska jag betona dessa ämnen och begrepp? Och det huvudsakliga är att jag ska appropriera Michelle Dizons installation men nu känns det som att jag har kommit för långt bort från hennes verk. Hur liknande behöver vårt verk vara för att man ska kunna kalla det en appropriation på hennes verk? Jag är i stadiet där jag bara har frågor och en vag bild av vad jag vill göra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Makt - Gestaltningsprocess - Slutlig reflektion

Makt - Gestaltningsprocess inlägg 2

Makt - Gestaltningsprocess inlägg 3