Makt - Gestaltningsprocess inlägg 2

Häääjsan

Jag har inte kommit så mycket längre efter den föregående bloggen pga arbetet med upphovsrätts uppgiften men jag tror jag har bestämt mig att välja endast en av idéerna jag hade för att fokusera på endast ett ämne och fördjupa mig i det. Jag har då valt att jobba med kropp och makt.

Hittills har jag försökt utvidga min kunskap om ämnet och har kollar på lite referens bilder. Jag kommer studera in mig i kroppsspråk och gester och därför har jag börjat med att göra mig bekväm med ämnet genom att kolla på olika kroppsställningar och positioner och funderat på vad som gör en överlägsen i bilden.
kraftfull
källa: "Mer kroppsspråk" Thomas Öberg

Jag ska även försöka få in teman som genus, normer och ideal som jag sedan kan ta upp i diskussionen på det slutliga seminariet. Litteratur har jag också bläddrat runt bland och hittat bland annat en studie av Marie Öhman som heter "Kropp och makt i rörelse".

Det jag tänker med gestaltningen är att jag börjar skissa på fler kroppsställningar av ett antal olika individer. Jag tror jag ska göra verket analogt i olja, akryl eller akvarell. Jag tänker även att det kommer bli runt 3-6 målningar (beror på hur mänga jag hinner med) och två individer i varje som antigen både sitter, står eller ligger i olika positioner. Som sagt kommer jag försöka få båda individerna att vara i ungefär samma makt position och sedan lämna över frågan till åskådarna vilken individ har mer makt i verket. Längre än så har jag inte kommit så vi får se hur det blir hihi 😊

Kommentarer

  1. Hej Naila!



    Vilka bra bilder du har hittat som visar på kraftfulla och mindre kraftfulla positioner! Vad skönt att du också lyckats bestämma dig för vilken en av dina många idéer du ska köra på. Jag tyckte bilderna på positionerna var så himla träffande och kom direkt på en tanke, vore det inte spännande att med sin egna kropp utforska hur det känns att vara i dessa positioner? Jag tror det var i boken ”konsten att läsa tankar” som författaren beskrev hur våra kroppsställningar skickar signaler till hjärnan, som i sin tur verkar därefter. Alltså, om en står i en ”undergiven” position så kommer en snart också få känslan av att vara undergiven. Författaren beskrev hur vi, genom att ändra våra kroppar, på så vis kan ”lura” oss att känna annorlunda. Väldigt intressant tycker jag! Jag såg även en film på youtube någon gång, där det var ett experiment då en grupp personer skulle på en fiktiv arbetsintervju. Hälften av gruppen fick i 10 minuter innan intervjun stå i maktfulla positioner (typ armarna takt upp i luften som att de vunnit ett maratonlopp) medan andra hälften av gruppen fick göra sig så små som möjligt. De personerna som höll i arbetsintervjun visste inte vem av personerna de intervjuade som hade fått stå i vilken position. Det intressanta var att alla som fick jobbet var de som innan intervjun fått stå i maktfulla positioner! Det var alltså ingen som ville anställa de som fått stå i mindre kraftfulla positioneringar, även fast de inte visste vilka det var. Jag lyckades tyvärr inte hitta videon igen, men detta indikerar ju verkligen på att hur vi står påverkar hur vi tänker. Tycker det är otroligt intressant!



    Du sa på den förra handledningen att du ska försöka göra makten lite mer subtil, alltså så det inte är helt tydligt vem som har mest makt i bilden. Är detta fortfarande någonting du håller fast vid? Har du någon tanke om hur dessa positioner i så fall kan se ut? Jag undrar även hur du ska gå till väga när du ska göra målningarna, kommer du använda dig av modeller när du målar eller foton? Eller ska du måla ”ur huvudet”? Tänker du använda färger som ett sätt att visa på makt? Jag är lite osäker på hur man gör det men det finns säkert färger som folk upplever som mer maktfulla än andra? Kanske starka färger? 

Hur som helst ska det bli roligt att se dina bilder när du satt igång! Lycka till!

    

/Josefin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Makt - Gestaltningsprocess - Slutlig reflektion

Makt - Gestaltningsprocess inlägg 3