Makt - gestaltningsprocess inlägg 1

Detta är det första inlägget som dokumenterar min gestaltningsprocess av ett verk eller en serie av verk som jag kommer producera under temat makt. Hittills har jag brainstormat och tänk kring ordet makt i sig. Jag kopplade det till ett par ord som kraft, ledarskap, påverkan, pengar och uppmärksamhet. Jag funderade också vad som tyder på makt i bilder och då skrev jag ner ord som attribut, blick, perspektiv, position och storlek. Därefter har jag skissat upp fyra idéer som jag ännu inte valt ut från. Jag lägger in skisserna nedan och berättar kort om varje.

Skiss 1 - Media och makt


Denna idé fick jag utifrån ordet "påverkan". Skissen avbildar ett barn som sitter och kollar på TV. Det som anknyter detta till makt är hur innehållet inom TV och media har makt att påverka barn och ungdomars tänkande. Detta kan jag tänka mig göra till en serie med ett antal bilder. Ett exempel på något mer jag kan gestalta i denna serie är hur unga vuxna mest tjejer blir påverkade av medias syn på kvinnokroppen.

Skiss 2 - Omvänd makt 


Detta har jag tänkt mig ska vara en serie av bilder eller målningar där personer med makt blir framställda utan makt. Det kan vara 3 eller 4 porträtt som visar ledare med makt i en situation som vi är vana vid att se dem i. Det kan vara alltså som ett exempel Putin som hemlös.

Skiss 3 - Kropp och makt


Detta har jag också tänkt mig skulle vara en serie av bilder som framställer makt genom kroppsspråk. Jag tänkte mig göra 3-5 digitalt framställda bilder med två individer i varje bild. Det ska inte vara tydligt vem som har makt i bilden utan det lämnas till åskådaren att tolka. Man kan säga att åskådaren i detta fall får makten att avgöra vem som har makt.


Skiss 4 - Porträtt och makt


Detta liknar det föregående temat med att åskådaren får makten att avgöra ifall personen har makt eller ej. Det som skiljer åt är att detta kommer vara en serie av porträtt där personen på bilden kommer ha både attribut som talar för makt men även som talar emot att den har makt. Fokuset kommer ligga mycket på detaljerna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Makt - Gestaltningsprocess - Slutlig reflektion

Makt - Gestaltningsprocess inlägg 2

Makt - Gestaltningsprocess inlägg 3