Inför Handledning 1

Nu börjar gestaltningprocessen och jag har redan fastnat heheh..




Jag tog några bilder från Röda Sten Konsthall och har även läst lite om verken men känner fortfarande att jag inte riktigt vet hur jag ska appropriera någon av dessa för att skapa ett eget verk som jag kan jobba med i några veckor. Verket som jag känner mig mest inspirerad av än så länge är första bilden av Michelle Dizon: The Archive's Fold. 

Dizon har skapat en installation med projektorer som visar bilder från USAs koloniala och postkoloniala stadie i Filippinerna. Hon visar bilder från arkiv, familjefoton och ur internet för att sätta åskådaren i miljön. Hon har även satt ett ljusbord med många små bilder på grupper av människor, porträtt, blommor och mer. Slutligen hördes också en konversation mellan två individer, Dizon's mormors mormor som lever i 1905 och hennes barnbarns barnbarns dotter som lever i 2123, både heter Latipa. 

Dessa verk inspirerade mig att kanske appropriera ett verk med ett visst tid aspekt. Hur skulle det se ut ifall man skapade det i framtiden eller det förflutna? Hur kan detta verket kopplas till nutiden och till mig personligen? Jag tänker dock besöka fler konsthallar på fredag för att se ifall det finns fler verk som inspirerar mig till att appropriera dem. Än så länge har jag inte mycket att jobba med. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Makt - Gestaltningsprocess - Slutlig reflektion

Makt - Gestaltningsprocess inlägg 2

Makt - Gestaltningsprocess inlägg 3