Makt - Gestaltningsprocess - Slutlig reflektion

Yoooo~!

Snart är det lov och jag har stressat igenom de sista 4 dagarna och producerat fram 4 målningar. Sedan sista handledningen har jag fått lite motivation efter all feedback. Jag försökte ändra på min mindset och, som min handledare sade, tänka att jag bara skulle köra på utan någon förväntan på resultatet. Efter ett tag märkte jag att det enda som kommer få mig måla är att börja för sen kommer det flöda på och jag kommer aldrig vilja sluta när jag väl börjar. Jag funderade också att platsen där jag uttrycker mig kreativt kan också ha inverkan på det men jag har inte tillgång till ateljé annat än på Valand och det är inte alltid jag har lust att åka in till stan, men min balkong funkade ganska bra ändå! Lite litet men jag tycker det är mysigt.



Jag har inte så mycket erfarenhet av akryl färg så jag ville experimentera mer än att skissa upp något på en duk och färglägga det, som jag gjorde med min första målning. Jag blev ändå inte nöjd med den första målningen så jag bestämde mig för att måla över den helt. I ju med att jag målade över den helt hade jag då skapat en blå för grund. Jag hade ingen större anledning till att välja den färgen annat än att jag tyckte den har harmonisk och fin. När jag blev klar med grunden började jag fundera hur jag skulle skissa fram en kropp på den. Jag provade med att göra en outline av en kropp i grått, och det tyckte jag fungerade rätt bra för sedan la jag endast till skuggor och highlights på kroppen samt hudfärgen. Resultatet blev ganska bra för att vara den första målningen jag gjorde utan att skissa upp det på duken. Det enda som var svårt var att blanda rätt färger och tänka på hur färgerna har kontrast gentemot varandra. Jag hade också svårt att forma ansiktsuttryck men detta ska ju vara inriktat mot kroppen så jag valde att låta det vara. Det är mycket jag inte gjort bra anatomiskt men jag det jag vill få fram är kroppspositioner så det har jag också inte fokuserat mig in på. Många av dessa har jag också gjort i panik vilket förklarar varför de inte är detaljerade.

Process av tavla 1:






När det gäller den andra målningen ville jag måla den i en annan färg som är i kontrast till den blåa, så jag valde först gul. Jag grunderade duken i gul färg och följde samma teknik som jag gjorde i den föregående målningen. Efter att jag målat grunden till nästa posering blev jag inte riktigt nöjd med den så jag målade över den ännu en gång med i röd färg. Denna gång ville jag istället måla mindre föreställande av en person och endast fokusera på skuggor och kontraster i kroppen hos individen. Jag blev inte nöjd med resultatet för att jag tycker inte det är tilltalade för mig men jag tycker ändå det är viktigt att ta med nya sätt att jobba på och endast fokusera på kroppen eftersom det är trots allt det jag arbetar med. Jag har försökt att inte vara så resultats inriktad och därför ville jag ta med något som inte är fint. Jag tyckte även det var svårare att jobba med den röda färgen. Anledningen till detta vet jag inte men det är det jag kände.

Process av tavla 2:






Den tredje målningen ville jag ytterligare prova en ny färg. Jag har tyvärr varit dålig på att dokumentera min process på denna målning men jag gjorde denna med tanke av två mäktiga poser. För att få fram dessa har jag frågat runt på ungdomsgården jag jobbar på och de flesta gjorde i första reflex den ena eller andra posen. Jag ville göra individerna på bilden så anonyma som möjligt för att endast fokusera på hur deras poser framstår. Denna målning blev jag inte heller så nöjd med för att den inte heller möter det "bra" resultatet. Likt den förra ville jag ställa fram den för att vissa hur jag tänkt med makt och kropp. Jag började på huvudvärd och kände att jag var trött på denna idé. Jag ville börja på något nytt, så det gjorde jag.

Process av tavla 3:




Den sista målningen funderade jag länge på hur jag ville forma den. Hittills så har jag endast jobbat med kroppar i kontrast till makt med jag gjorde inte som jag hade tänkt att jag skulle göra från början, alltså att göra två olika individer i olika poser så åskådaren får makt att bestämma vilken individ som har mest makt i bilden. Därför blev denna tavla som den blev, två sittande individer i olika poser. Jag valde att jobba med blå färg ännu en gång eftersom jag upplevde en sorts avslappnad och meditation när jag jobbade med blått. Bilderna jag tog genom processen försvann i en corruption så tyvärr har jag bara kvar dokumentation över hur jag gjorde målade backgrunden. I denna tycker jag också det märks att jag har blivit mer bekväm med färgen så denna målning utav alla blev jag mest nöjd med, vilket också gör mig ledsen att jag förlorade dokumentationen till denna målning. ):

Process av tavla 4:




Slutligt så vill jag tillägga att jag har haft både bra och dåliga tider när jag jobbade med akrylen. Den torkar väääldigt fort och jag har tendens att blanda färger direkt på duken så det blev svårare att blanda färg för mig personligen. Jag upplevde att det blev bättre när jag grunderade duken och sedan spontant målar kropparna direkt på den utan att skissa på duken så det var också något jag lärde mig genom att jobba på. Jag ångrar att jag valde att jobba med något så föreställande som kroppar eftersom jag känner att det begränsade mig i början av min process. Jag fick inte experimentera med mycket utan behövde göra något krävande som människokroppen. Annars har jag lärt mig mycket och fått mer erfarenhet av detta.

Ifall bilderna inte syns klicka här; https://photos.app.goo.gl/jIPlAj6NpcuJ1nBz2

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Makt - Gestaltningsprocess inlägg 2

Makt - Gestaltningsprocess inlägg 3